Server Side Tagging
Verbeter je dataverzameling.
Met Server Side Tagging (SST) zet je een robuuste datastroom op naar Google Analytics (GA4) en andere platforms zoals Meta, Pinterest, Snapchat of TikTok.
In het veranderende datalandschap wordt het steeds belangrijker om Server Side Tagging in te zetten om de doelen van je bedrijf goed te kunnen blijven meten. Het is namelijk mogelijk dat je veel meer verkeer binnenhaalt dan je nu in GA4 ziet.
Ventastic Solutions heeft al vele succesvolle en impactvolle implementaties uitgevoerd. Is jouw organisatie de volgende?
Ontvang een vrijblijvende offerte
Vrijblijvende offerte
Uitleg
Wat is Server Side Tagging?
Als je webdata wilt doormeten, doe je dit normaliter via een tracking script of een tag in Google Tag Manager (GTM). Middels een script of een tag krijg je inzicht in je bezoekersaantallen, leads of aankopen op je website. Deze manier van meten wordt ook wel Client Side Tracking genoemd.
Client Side Tracking staat de laatste jaren steeds meer onder druk. De techniek zou namelijk niet privacy-proof zijn, te afhankelijk zijn van enkel browsergegevens, de website en haar prestaties verminderen en data kan worden geblokkeerd door browsers en gebruikers.
Hierdoor mis je een hoop data over je bezoekers en verlies je het inzicht in je campagneprestaties, bezoekers, het aantal leads en aankopen.
Door middel van Server Side Tagging (SST) neem je de controle terug. Met volledige controle over de data die naar GA4 en andere platformen wordt verzonden, voorkom je dat privacygevoelige data bij de advertentie- en analyticsplatformen terechtkomt. Daarnaast is het mogelijk om gegevens te verrijken voor extra inzichten, verbeter je de websitesnelheid en omzeil je blokkades die je dataverzameling beperken. En het allerbelangrijkste: je krijgt een completer beeld van de prestaties van je website!
Hoe werkt Server Side Tagging?
Desondanks de naam doet vermoeden, meet je met Server Side Tagging niet volledig via de server. Bij Client Side Tracking wordt de data verwerkt door de browser, waarvan je hierboven de nadelen hebt kunnen lezen. Bij Server Side Tagging wordt de server als het ware de verwerker voor de webdata. Binnen de server kan data worden gevalideerd, gefilterd op privacygevoelige informatie en doorgestuurd naar analytics- en advertentieplatformen.
Bij Server Side Tagging stuurt de Client Side Google Tag Manager de data naar een nieuwe, speciale Server Google Tag Manager, die op zijn beurt alle data naar de desbetreffende platformen stuurt.
Kosten & Voordelen
Wat kost Server Side Tagging?
De kosten van Server Side Tagging worden bepaald door de hoeveelheid websiteverkeer en de interacties die je wilt meten op je website. Hoe meer bezoekers en interacties je wilt doormeten, hoe hoger de kosten zullen uitvallen, omdat je meer serverruimte nodig hebt.
Kies je ervoor om alles via Google Cloud Console te doen, dan liggen de kosten vaak tussen de 75 en 125 euro per maand. Ventastic Solutions kiest echter bijna altijd voor TAGGRS, een Nederlandse partij die serverruimte voor Server Side Tagging aanbiedt vanaf 25 euro per maand. Hiermee bespaar je als MKB-website of middelgrote webshop al snel 10 tot 50 euro per maand!
Kortom, de kosten voor Server Side Tagging liggen bij TAGGRS veelal tussen de 25 en 65 euro per maand, exclusief implementatiekosten. Voor grote websites (bij meer dan 100.000 bezoekers per maand) liggen deze maandelijkse kosten iets hoger.
Server Side Tagging via TAGGRS
Standaard wordt dus een Server Side Tagging implementatie van Ventastic Solutions uitgevoerd met een server van TAGGRS. Naast het feit dat de serverruimte kwalitatief niet onderdoet voor de servers van Google, is TAGGRS ook een stuk goedkoper. Daarnaast biedt TAGGRS telefonische, chat- en e-mailondersteuning mocht er iets mis zijn met de opzet.
De grootste winst in het gebruik van TAGGRS is het handige dashboard dat direct laat zien hoeveel verkeer er door je server is gegaan en hoeveel van je verkeer is beïnvloed door trackingpreventie en dus zonder Server Side Tagging mogelijk verloren zou zijn gegaan en niet gemeten zou worden.
Ook is in dit dashboard te vinden wat de impact van Server Side Tagging is ten opzichte van tracking zonder Server Side Tagging. Hier is per dag, week, en maand per GA4-gebeurtenis inzichtelijk wat de implementatie je aan extra meetpunten oplevert. Zo is in sommige gevallen te zien dat je wel 10% tot 30% meer gebeurtenissen en conversies meet. Dit dashboard en de aanvullende statistieken zijn bij een implementatie inbegrepen.
Vanwege mijn vele implementaties via TAGGRS en de impactvolle successen die we hiermee hebben kunnen bereiken, ben ik ook uitgenodigd voor het partnerprogramma van TAGGRS. Hier zijn ook grote en erkende namen als PPC Mastery en OMA lid van.
De voor- en nadelen van Server Side Tagging
Mocht je nog twijfelen over Server Side Tagging, dan heb ik hieronder de voor- en nadelen nog even op een rijtje gezet. Het is namelijk zo dat Server Side Tagging niet alleen maar voordelen heeft. Zo hangt er een maandelijks prijskaartje aan en kan het complex zijn om zelf op te zetten. Je bent hierin dus deels afhankelijk van een technisch webanalist. Echter, wegen de voordelen vaak op tegen de nadelen.
Voordelen | Nadelen |
Volledige controle over dataverzameling | Complex |
Data Filtering (privacy, parameters) | Maandelijks prijskaartje (goedkoper middels TAGGRS) |
Data Validatie en betere gegevenskwaliteit | Ontvangt alleen GA4 (Google) data, maar kan wel data naar andere platformen verzenden (b.v. Google Ads, Meta). |
Verwerking tags op de server | Nog steeds niet volledig Server Side (afhankelijk van web/client container) |
GA4 data doorsturen naar andere platformen (B.v. Meta – Conversion API) | – |
Omzeilen van dataverzendblokkades | – |
Verbeterde Social Tracking
Conversion API
Kanalen die het meeste baat hebben bij Server Side Tagging zijn social media platformen zoals Meta (Facebook/Instagram), Pinterest, Snapchat en TikTok. Door middel van het toevoegen van een verdiepingsslag maken we met een zogenoemde Conversion API (CAPI) social campagnes beter meetbaar.
Met de Conversion API (CAPI) bouw je een robuuste link tussen je site en platforms als Facebook/Instagram, Pinterest, TikTok en Snapchat. Vertrouw je op één gegevensstroom, zoals de Meta Pixel? Dan mis je mogelijk wel 10% tot 50% van je gebeurtenissen!
De Conversion API voorkomt dit en zorgt voor een volledige gegevensstroom. Hierdoor heb je meer data om je campagnes op te sturen. Binnen de interface van deze kanalen wordt ook inzichtelijk gemaakt hoeveel een Conversion API (CAPI) implementatie oplevert ten opzichte van het enkel meten met een standaard pixel of script.
Waarom kies je voor Ventastic Solutions?
Waarom Ventastic Solutions?
Korte lijnen en een eerlijk verhaal. Bij mij vind je geen verkooppraatjes en sta je niet achteraan in de rij.
Je krijgt wel een eerlijk advies en realistische doelen. Hieronder vind je nog een aantal kernwaarden.
Ervaring
Ruim 8+ jaar ervaring in technische marketing.
Resultaatgericht
Diensten die jouw bedrijf laten groeien.
Transparant
Altijd een helder en eerlijk verhaal.
Contact
Altijd bereikbaar en direct contact.
Betaalbaar
Geen dure tools of grote kantoren.
Pro-actief
Stilstaan is achteruitgaan.