Bij het kiezen van een Consent Management Platform (CMP) heb je enorm veel keuze. Soms zelfs te veel. Terwijl je vanwege de verplichting van de Consent Mode V2 toch echt een goede cookiebanner nodig hebt, en bij voorkeur een CMP. Het ene CMP heeft een handige...
Artikelen en blogs over het gebruik van Google Tag Manager.
Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?
Vanaf maart 2024 maakt Google het grotendeels verplicht om Consent Mode V2 te implementeren voor adverteerders die doeltreffend willen blijven adverteren in de Europese Unie, met name in de Europese Economische Ruimte (EER). Deze verplichting is het gevolg van...
Daisycon deeltransactie (Partial Transactions) via Google Tag Manager
Met Daisycon is het mogelijk om commissie uit te keren aan verschillende influencers en affiliate websites. Doordat zij een (gesponsorde) link plaatsen op hun website, YouTube kanaal of een ander platform kun jij commissie uitkeren op basis van de gekochte producten....
Hoe maak je een ‘Page Type’ voor marketingpixels?
Het bepalen van het paginatype is belangrijk voor (re)marketingpixels. Platformen als Criteo, Facebook en Google Ads kunnen het paginatype (Page Type) goed gebruiken om jouw marketingcampagnes beter te laten presteren. Hierdoor kun je nog specifieker targeten en kun...
Hoe filter je intern verkeer in Google Analytics 4?
Maak je gebruik van het intern IP-filter in Google Analytics 4? Nee? Dan zal je zien dat je eigen bezoeken sterk mee wegen in je Google Analytics data. De data voor paginaweergaven, gebeurtenissen en 'Time on Site' zullen sterk vertroebeld raken door je eigen...
Productdata verzamelen met JavaScript en Google Tag Manager
Het doormeten van marketingcampagnes hoeft niet moeilijk te zijn. De waarde van een bestelling moet gemakkelijk op te halen zijn via de dataLayer of een vergelijkbaar JavaScript object. Helaas is de dataLayer niet op iedere webshop aanwezig. Hieronder laat ik je zien...
Core Web Vitals doormeten in Google Analytics
De Core Web Vitals worden vanaf Q1 2021 een belangrijke UX rankingfactor voor Google. De drie nieuwe rankingfactoren; Largest Contentful Paint (CLP), Cumulative Layout Shift (CLS) en First Input Delay (FID) heb ik uitgebreid behandeld in mijn "Wat zijn de Core Web...
Google Tag Manager Implementatie – Voor Marketeer & Webdeveloper
De implementatie van Google Tag Manager is simpel. Plaats een snippet in de <head> en eentje direct na het openen van de <body> tag. En klaar! Toch gaat het mis als een (technisch) marketeer communiceert naar een web developer en visa versa. In dit blog...