Beste Consent Management Platform (CMP)? Cookiebot, CookieYes, Complianz of CookieScript

by | Aug 3, 2024 | Google Tag Manager, Privacy & Consent

Bij het kiezen van een Consent Management Platform (CMP) heb je enorm veel keuze. Soms zelfs te veel. Terwijl je vanwege de verplichting van de Consent Mode V2 toch echt een goede cookiebanner nodig hebt, en bij voorkeur een CMP. Het ene CMP heeft een handige interface maar is redelijk duur, terwijl een ander gratis of voor een klein bedrag beschikbaar is, maar omslachtig kan zijn om in te stellen. In dit blog geef ik mijn advies over de verschillende CMP’s die ik heb ingericht om je te helpen de juiste keuze te maken.

Ook heb ik ervaring met CMP’s buiten de onderstaande, zoals UserCentrics of OneTrust. Echter, ik gebruik de onderstaande het meest bij mijn dagelijkse werkzaamheden.

 

Wat is het beste CMP?

Ben je al bekend met een CMP en benieuwd naar wat ik de beste CMP’s vind? Dan vind je deze hieronder. Heb je interesse in een vergelijking van alle beschikbare CMP’s, lees dan verder in het hele artikel.

CookieYes – Beste prijs/kwaliteitsverhouding

In mijn ervaring biedt CookieYes de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voor kleinere websites is het gratis pakket vaak voldoende, omdat je met de gratis functionaliteiten al een goede cookiebanner kunt opzetten, inclusief Consent Mode (!). Veel klanten met een kleiner budget kiezen daarom voor CookieYes. Het biedt dezelfde functionaliteiten als Cookiebot, maar tegen een lagere prijs.

Voor slechts 9 euro per maand (Basic-pakket) kun je met de meeste websites al vooruit!

De bovenstaande button bevat een affliate link. 

Cookiebot – Beste totaalplaatje

Cookiebot biedt het beste totaalplaatje. Het is eenvoudig in te richten, de banner is duidelijk en de interface is gebruiksvriendelijk, zelfs als je meerdere domeinen beheert. De prijs is echter wat hoger. Er is geen gratis pakket beschikbaar, maar wel een Lite-pakket voor 7 euro per maand. Voor de meeste websites zal echter een Small-pakket (15 euro per maand) of een Medium-pakket (30 euro per maand) nodig zijn.

Wat is een Consent Management Platform (CMP)?

Als je minder bekend bent met cookiebanners, consent en marketing, lees dan vooral verder.

Je vraagt je wellicht af wat een Consent Management Platform (CMP) is. Een CMP is een applicatie die je helpt om de toestemmingen van gebruikers te beheren. Een CMP wordt vrijwel altijd geleverd met een cookiebanner, die je ongetwijfeld al op veel websites hebt gezien. Voorbeelden van bekende CMP’s zijn Cookiebot, CookieYes, UserCentrics, OneTrust, CookieScript en Complianz.

Uitleg over een Consent Management Platform (CMP) door Usercentrics, het moederbedrijf van Cookiebot.

 De cookiebanner stelt gebruikers in staat om hun cookievoorkeuren aan te geven. Zo kan een bezoeker bijvoorbeeld aangeven dat hij of zij wel gemeten mag worden, maar niet benaderd wil worden voor marketingdoeleinden.

Een CMP biedt een handige interface die ervoor zorgt dat je altijd voldoet aan de wet- en regelgeving van een bepaalde regio. Als je voornamelijk in de EU opereert, moet je voldoen aan de GDPR-wetgeving. Met een druk op de knop creëert het CMP een cookiebanner die aan deze wetgeving voldoet.

Daarnaast biedt een CMP inzicht in hoeveel mensen alle cookies hebben geaccepteerd of juist niet. Hoewel je dit ook kunt meten met GA4, mag je in sommige landen of sectoren mogelijk niets meten zonder expliciete toestemming van de gebruiker en hierdoor kun je de opt-in ratio niet goed inzichtelijk krijgen. Controleer altijd de regels bij de Privacy Officer van je bedrijf.

Is een cookiebanner ook altijd een CMP?

Nee.

Een cookiebanner is een onderdeel van een CMP. Het plaatsen van een cookiebanner via een stuk code, een webdeveloper of een plugin zorgt vaak alleen voor de visuele weergave van de banner, maar regelt niet automatisch de voorkeuren van de gebruiker. Zonder de juiste tags of scripts te implementeren en de banner van de correcte tekst te voorzien, voldoe je mogelijk niet aan de juridische richtlijnen.

Het is aan te raden om niet alleen afhankelijk te zijn van een cookiebanner. Google adviseert zelfs om een CMP te gebruiken met een Consent Mode-integratie om te voldoen aan de richtlijnen voor adverteren met Google Ads. Ook Microsoft Ads gaat deze oplossing integreren. Als je hier niet aan voldoet, loop je het risico dat je account wordt opgeschort. Lees hier meer over in mijn artikel “Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

De verschillende CMPs; Cookiebot vs. CookieYes vs. Complianz vs. CookieScript

Hieronder vind je mijn conclusies over de verschillende CMP’s. Wat zijn de voordelen van Cookiebot ten opzichte van CookieYes? Er is niet één CMP dat het beste is; kies degene die het beste aansluit bij jouw bedrijf.

Cookiebot

Verreweg de bekendste en een autoriteit op het gebied van CMP’s is Cookiebot. Cookiebot biedt de gebruiker een eenvoudige interface waarmee je snel je domein kunt toevoegen en je cookiebanner kunt configureren. Binnen 15 minuten heb je een optimale banner klaar. Helaas is de vormgeving van de banner soms wat beperkt in vergelijking met andere CMP’s en wordt deze standaard voorzien van een “Powered by Cookiebot”-watermerk, zelfs als je al flink betaalt voor Cookiebot. Dit watermerk kun je verwijderen met een stukje aangepaste CSS, maar dit zou niet nodig moeten zijn voor de prijs die je betaalt.

Een banner van Cookiebot, inclusief het watermerk.

Een banner opgemaakt in Cookiebot.

Cookiebot biedt verder de mogelijkheid om gemakkelijk meerdere talen toe te voegen en automatisch te laten vertalen, wat ideaal is voor internationale websites. Het bevat ook eenvoudige maar nuttige rapportages die tonen hoeveel mensen cookies hebben geaccepteerd per periode. Echter, de rapportages zijn beperkt tot deze basisinformatie.

Bij het inrichten van Cookiebot krijg je een uniek “Domain Group ID” en bijbehorende broncode. Deze code kun je eenvoudig op je website plaatsen, waarna je cookiebanner live staat. Mijn advies is om dit via Google Tag Manager te doen met het Cookiebot-template, zodat je Consent Mode binnen enkele klikken kunt instellen.

De Interface van een Cookiebot account

De interface van een Cookiebot account.

Cookiebot is relatief duur en biedt geen gratis pakket meer aan. Het Lite-pakket is beschikbaar vanaf 7 euro per maand, maar is alleen geschikt voor kleine blogs en niet voor gemiddelde lead-gen of e-commerce platforms. Cookiebot rekent niet op basis van het aantal gebruikers, maar op basis van het aantal pagina’s op je website. Je zit al snel aan een Small-pakket (15 euro per maand) of Medium-pakket (30 euro per maand). Als je een beginnende webshop hebt, betaal je waarschijnlijk meteen de volle prijs voor een Large-pakket (50 euro per maand) vanwege het grote aantal productpagina’s.

Ben je een Cookiebot-reseller, dan kun je de prijs per maand verlagen door je klanten een korting tot 20% te geven.

Als je op zoek bent naar een CMP zonder teveel poespas met een goede en snelle integratie, kies dan voor Cookiebot.

 

Voordelen

  • Betrouwbaar en autoriteit op het gebied van CMP’s.
  • Eenvoudig op te zetten zonder poespas.
  • Perfecte integratie met Google Consent Mode v2.
  • Goede rapportages.

Nadelen

  • Duur in vergelijking met de concurrentie.
  • Rapportages kunnen soms te eenvoudig zijn.
  • Het watermerk van Cookiebot zou niet nodig moeten zijn voor de prijs die je betaalt.
  • Vormgeving is wat beperkt.

CookieYes

CookieYes is een toegankelijk CMP met een prettige, strakke interface die eenvoudig navigeerbaar en rapportage-vriendelijk is. Het dashboard biedt direct een goed overzicht van het aantal geaccepteerde cookies en hoe vaak ze zijn geaccepteerd. Het opzetten van een banner is intuïtief, maar duurt iets langer dan bij Cookiebot, vanwege de vele opties voor het aanpassen van teksten en kleuren. Een sterk punt van CookieYes is de mogelijkheid om aan te geven in welke regio de cookiebanner moet worden weergegeven. Adverteer je in de EU, dan biedt CookieYes een banner die voldoet aan de GDPR. Wil je adverteren in Amerika, dan kun je dat aangeven en krijgt je de juiste banner. De vormgeving en kleuren kun je vervolgens verder aanpassen.

CookieYes banner

Een banner opgemaakt in CookieYes.

De rapportages zijn uitgebreider dan bij Cookiebot. Je kunt zien wanneer er voor het laatst cookies zijn geaccepteerd en uit welke landen de gebruikers komen. Dit maakt diepgaande analyses mogelijk, zoals het onderzoeken van het gedrag van gebruikers uit Duitsland op jouw CookieYes-cookiebanner.

Het opzetten van een CookieYes-banner is eenvoudig via een code op je website of via Google Tag Manager. De inrichting van Consent Mode V2 kan echter omslachtig zijn, omdat je zowel zaken in de interface als in Tag Manager moet regelen. Dit is te overzien door enkele vinkjes aan te zetten in de interface, maar het is het beste om dit volledig vanuit Tag Manager te doen. Een enorm voordeel is dat Consent Mode V2 ook ingesteld kan worden als je een gratis pakket hebt. Dit is ideaal voor kleinere websites of een persoonlijk blog.

CookieYes interface

De interface van een CookieYes account.

Qua prijs is CookieYes ideaal. Voor slechts 9 euro per maand heb je een goed CMP met een prettige interface. Het prijsmodel kijkt niet naar het aantal pagina’s, zoals bij Cookiebot, maar naar het aantal gebruikers op je website. Heb je weinig bezoekers, dan betaal je minder. Heb je veel bezoekers, dan zul je mogelijk een groter pakket moeten kiezen.

Er zijn enkele kleinere nadelen: niet alle geavanceerde functionaliteiten zijn beschikbaar in het basispakket, en het kan wat lastig zijn om meerdere accounts te beheren. In de dagelijkse werkzaamheden zul je hier echter weinig hinder van ondervinden.

Voordelen

  • Beste prijs-kwaliteitverhouding
  • Fijne interface
  • Google Consent Mode V2-integratie beschikbaar in de gratis versie
  • Uitgebreide rapportages
  • Goede ervaringen met de support

Nadelen

  • Google Consent Mode V2-integratie is wat omslachtig
  • Niet alle functionaliteiten beschikbaar in het basic pakket
  • Beheer van meerdere accounts kan wat lastig zijn

De bovenstaande button bevat een affliate link. 

Complianz

Complianz is waarschijnlijk bekend bij de gemiddelde WordPress-gebruiker. Omdat het gemakkelijk te installeren is via een WordPress-plugin en een groot deel van de functionaliteiten gratis beschikbaar is. Zodra je Complianz installeert, word je stap voor stap begeleid bij het opzetten van een cookiebanner. Je kunt aangeven welke diensten worden gebruikt, en Complianz zal de teksten voor de banner automatisch aanvullen. Complianz genereert verschillende zaken, zoals de juiste tekst voor de cookiebanner, gratis. Echter, sommige functies, zoals het aanmaken van een Privacy Statement, zitten achter een betaalmuur.

Complianz banner

Een banner opgemaakt in Complianz.

Het vormgeven van een cookiebanner met Complianz is eenvoudig en de banner ziet er strak uit. De beschikbare vormgevingsopties zijn echter soms wat beperkt.

De gratis versie van Complianz biedt geen uitgebreide rapportages; hiervoor moet je de premium versie aanschaffen. Zelfs dan zijn de rapportages ietwat beperkt. Ook het gebruik en het aangeven van consentstatussen aan de GTAG van Consent Mode V2 zitten in de betaalde versie. De gratis versie van Complianz is prima als je alleen een cookiebanner wilt, maar als je de tool vanuit een marketingperspectief wilt gebruiken, heb je de premium versie nodig.

De premium versie is echter zeer betaalbaar in vergelijking met andere CMP’s. Voor slechts 59 dollar per jaar (ongeveer 54 euro per jaar ofwel 4,5 euro per maand) heb je een goed CMP.

Complianz Interface en dashboard

De interface van Complianz.

Het opzetten van Consent Mode V2 is echter niet intuïtief. Je moet hiervoor GTM plaatsen via de plugin, wat lastig kan zijn als je dit door een webdeveloper via een andere plugin of direct in de code hebt laten implementeren, of als je Server-Side Tagging in een First Party Context gebruikt. Dit kan conflicteren met andere web analytics-implementaties. Daarnaast moet je naast de instellingen in Complianz zelf ook een Tag Manager-template implementeren. Dit voelt dubbelop en kost extra tijd. Ook is het lastig om toestemming te overschrijven, wat vooral relevant is als je “Analytics” consent standaard wilt inschakelen.

Kortom, Complianz is een prima CMP, vooral voor WordPress-gebruikers die alles vanuit één tool willen regelen. Heb je liever meer controle, dan zou ik persoonlijk voor een andere CMP kiezen.

 

Voordelen

  • Goedkoop CMP
  • Gratis versie biedt een prima cookiebanner
  • Goede integratie met WordPress
  • Teksten en documenten kunnen automatisch door Complianz worden gegenereerd

Nadelen

  • Alleen beschikbaar voor WordPress
  • Beperkte rapportages
  • Consent Mode V2-integratie is omslachtig

Cookiescript

Net als CookieYes heeft Cookiescript een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Voor een kleine maandelijkse prijs krijg je veel functionaliteiten. Cookiescript biedt uitgebreide opties voor het weergeven van de cookiebanner en het regelen van cookieconsent. Het geeft ook aan welke wet- en regelgeving van toepassing is voor elke optie (bijv. GDPR, CCPA of CNIL).

Het vormgeven van de cookiebanner is eenvoudig. Je hebt verschillende opties om de banner te positioneren; onderaan het scherm, midden in het scherm, en je kunt de positie van de knoppen bepalen. Hoewel er veel opties beschikbaar zijn, kan het soms wat overweldigend zijn om de banner naar wens in te stellen.

Cookiescript banner

Een banner opgemaakt in Cookiescript.

Daarnaast kun je de scanfrequentie van nieuwe cookies instellen. Cookiescript, net als andere CMP’s, komt langs op je site om te controleren of de cookielijst nog actueel is. Dit kan echter wat druk op je website, server en Analytics veroorzaken. Bij Cookiescript kun je specifieke delen van je site laten scannen en de scanner beperken om overbelasting van je website of server te voorkomen.

Op het gebied van rapportages biedt Cookiescript een redelijk diepgaand overzicht. Je hebt een eenvoudig dashboard, maar je kunt filters toepassen en verder kijken dan alleen de accept/deny-rate. Zo kun je bijvoorbeeld zien of mensen op je Cookie Policy-link klikken, wat nuttige informatie is over de vindbaarheid en effectiviteit van je cookiebanner.

Cookiescript interface

De interface van Cookiescript.

Wat betreft de prijs zit je goed bij Cookiescript. Voor een gemiddelde website is het Lite-pakket, dat momenteel 8 euro per maand kost, vaak voldoende. Dit pakket biedt echter geen toegang tot alle GDPR-tools. Voor klanten die deze tools nodig hebben, is het Plus-pakket van 19 euro per maand noodzakelijk. Met het Lite-pakket kun je echter prima uit de voeten.

Het inrichten van Consent Mode V2 is vergelijkbaar met dat van CookieYes en Cookiebot. Je haalt het template van Cookiescript uit de Template Galerij in Google Tag Manager en stelt je standaardvoorkeuren in. Ook hier heb je iets ruimere keuzes ten opzichte van andere CMP’s.

De vele keuzemogelijkheden van Cookiescript kunnen soms overweldigend zijn. De tool biedt soms zoveel opties dat je het overzicht kunt verliezen en sommige functionaliteiten moeilijker te vinden zijn in de interface. Meer keuze is niet altijd beter, en je zult soms even moeten zoeken om de juiste instellingen te vinden.

 

Voordelen

  • Veel keuzemogelijkheden bij het opmaken van de cookiebanner
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Prima rapportages

Nadelen

  • Niet alle functionaliteiten beschikbaar in het basispakket
  • Soms teveel keuze bij het opmaken van de cookiebanner

Conclusie

De keuze voor een CMP kan gebaseerd zijn op budgettaire, technische of juridische redenen. Kies daarom een CMP die bij je bedrijf en budget past. Vaak zit je met Cookiebot altijd goed, maar CookieYes biedt dezelfde en uitgebreide functionaliteiten tegen een aantrekkelijkere prijs. Er zijn echter meer CMP’s dan de hierboven genoemde. Bekijk ook het CMP-partnerprogramma van Google voor talloze alternatieven.

Als je er niet uitkomt, neem dan contact met me op of stuur een berichtje via LinkedIn.

 

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Sr. Technisch Webanalist / SEO-specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

Misschien spreken de volgende blogs je aan?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen, en dat gaat impact hebben op je online marketingactiviteiten. Dit is een goede stap richting internetprivacy, maar het zal sommige functionaliteiten van onder andere Google en Meta (Facebook) beïnvloeden. Wat is de exacte impact?...

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Vanaf maart 2024 maakt Google het grotendeels verplicht om Consent Mode V2 te implementeren voor adverteerders die doeltreffend willen blijven adverteren in de Europese Unie, met name in de Europese Economische Ruimte (EER). Deze verplichting is het gevolg van...