Hoe maak je een ‘Page Type’ voor marketingpixels?

Jorg van de Ven

4 Feb, 2021

Het bepalen van het paginatype is belangrijk voor (re)marketingpixels. Platformen als Criteo, Facebook en Google Ads kunnen het paginatype (Page Type) goed gebruiken om jouw marketingcampagnes beter te laten presteren. Hierdoor kun je nog specifieker targeten en kun je meer uit je advertentiebudget halen. Maar hoe maak je een paginatype aan? Dat laat ik je zien met behulp van Google Tag Manager.

Hoe kies ik een Page Type voor Pixels

Heb ik een Page Type echt nodig?

Het nut van een Page Type wordt bepaald door het doel van je marketingcampagnes. Wil je alleen aankopen meten om je ROAS te laten berekenen? Dan heb je geen Page Type nodig. Wil je een segmenteren op hoe vaak bezoekers je productpagina hebben bezocht? Dan is het verstandig om gebruik te maken van een Page Type variabele.

Hieronder zie je een voorbeeld van Criteo. Criteo wil graag een losse Page Type variabele hebben.

Criteo vereist een Page Type

Hoe bepaal ik een Page Type voor mijn pagina’s?

Door middel van een “Custom JavaScript” Variabele in Google Tag Manager bepalen we de Page Type voor je website. Deze variabele kunnen we vervolgens aanroepen in Pixels of Tags.

Voordat je begint is het belangrijk om te inventariseren welke unieke gebeurtenissen (Events) worden verstuurd naar de dataLayer. Wordt er een “productDetail” Event verstuurd op een productpagina? Mooi! Dat kunnen we gebruiken om het paginatype te bepalen. Zo niet, dan kun je ook andere on-page elementen verzamelen om je Page Type te bepalen. Hoe je dit kunt doen lees je in mijn blog “Productdata verzamelen met JavaScript en Google Tag Manager“.

Het PageType Script

Gebruik het onderstaande script om een Page Type voor jouw website te maken. Je moet een aantal zaken aanpassen om dit te laten werken op jouw website. Hoe je dit doet lees je hieronder.

Uitleg Variabelen

De twee variabelen die je moet aanroepen zijn dataLayerSteps en pagePath. Door middel van een for…loop wordt dataLayerSteps gevuld met data die op dat moment te vinden is in de dataLayer. Alle Events die naar de dataLayer zijn verstuurd worden hier verzameld. Door de JavaScript functie “.includes” te gebruiken wordt er gekeken of de dataLayer een bepaald element bevat.

if (dataLayerSteps.includes(‘productDetailPage’) ) {

return ‘ProductPage’

}

// Als een pagina het event ‘productDetailPage’ bevat dan mag dit worden beschouwd als een productpagina.

Bevat de dataLayer niet de juiste Events? Dan kun je gebruik maken van de pagePath variabele. Het paginapad (pagePath) begint na de gTLD van een website. In het onderstaande voorbeeld is het paginapad dikgedrukt.

www.example.com/producten/product-merk

Bij de pagePath variabele kun je wederom de JavaScript functie “.includes” gebruiken. Mocht je een ingewikkelde tekenreeks willen vangen, maak dan gebruik van RegEx. In mijn voorbeeld geef ik aan dat de dataLayer het Event “productList” moet bevatten en daarnaast moet het paginapad ook 6 tekens na de gTLD moet zijn. Gebruik de .match functie om hier gebruik van de maken

pagePath.match(/……/)

Conclusie

Met enkele regels JavaScript kun je het een Page Type voor je website instellen. Deze kun je vervolgens aanroepen via een JavaScript variabele. Je moet het script toespitsen op je website anders werkt het mogelijk niet correct. Enige kennis van JavaScript, de dataLayer en Events is dus vereist. Kom je er niet uit? Stuur me een berichtje op LinkedIn of laat een reactie achter in de comments!

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Web Analyst / SEO Specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt:

Een SEO Migratie, waar moet je op letten?

Een SEO Migratie, waar moet je op letten?

Een SEO Migratie is een hoop werk waar veel bij komt kijken. Redirects, websitesnelheid, Structured Data, koppelingen met Google Analytics en de Google Search Console en natuurlijk de URL Mapping. Voor dat laatste, de URL Mapping, heeft een web developer nu een...

read more