Maak je gebruik van het intern IP-filter in Google Analytics 4? Nee? Dan zal je zien dat je eigen bezoeken sterk mee wegen in je Google Analytics data. De data voor paginaweergaven, gebeurtenissen en ‘Time on Site’ zullen sterk vertroebeld raken door je eigen bezoeken. Hierdoor trek je verkeerde conclusies uit je Google Analytics data. Het uitsluiten van je eigen IP-adres in Google Analytics 4 was voorheen niet mogelijk. Nu gelukkig wel! In een paar simpele stappen laat ik zien hoe je een intern IP filter maakt in Google Analytics 4.
Hoe vind ik mijn IP-adres?
Het opvragen van je IP-adres is simpel. Voer de volgende term in de Google zoekmachine: “What’s my IP adress?“. Google geeft je dan direct het IPv4 IP-adres van je provider. Op de onderstaande screenshot zie je een voorbeeld (dit is niet mijn IP-adres). Heb je meerdere medewerkers die je website regelmatig bezoeken? Laat ze ook hun IP-adres opvragen. Zie je niet het resultaat wat ik zie? Gebruik dan de site Whatismyipaddress.com. Deze website laat direct je IP-adres zien.
Selecteer vervolgens de gegevensstream (dataweergave) waar je je IP filter op toe wilt passen. In mijn geval is dat Mainstream – Jorg van de Ven (3). Kies vervolgens voor Meer instellingen voor Taggen (4). Deze optie staat onder het kopje “Aanvullende Instellingen”
In het volgende scherm klik je op de onderste knop; Intern verkeer definiëren (5).
Klik vervolgens op maken of create rechtsbovenin. Geef het filter een duidelijke naam. Kies bijvoorbeeld voor de naam waar je je nu bevindt (bijvoorbeeld: Kantoor Eindhoven) of de naam van de medewerker en het bijbehorende IP-adres (bijvoorbeeld: IP-adres Jorg). Vul het IP-adres, wat we eerder hebben opgezocht, in bij het tekstvak IP-adres. Door te klikken op de link “Wat is mijn IP-adres?” word je als het ware naar stap 1 van dit artikel verwezen.
Ga vervolgens terug naar het beheerdersmenu, kies voor de optie gegevensfilters en selecteer het Internal Traffic filter wat je zojuist hebt aangemaakt.
In het volgende menu kun je het filter, onder het kopje Filterstatus, activeren. Je wordt vervolgens gewaarschuwd dat het filter permanente gevolgen heeft op de Google Analytics data die je verzameld. Het is daarom van belang dat je vooraf het filter test. Hoe je dit doet lees je hieronder. Heb je het filter al getest? Mooi! Dan kun je het filter activeren en ben je klaar!
Het IP-filter testen
Het IP-filter testen is gemakkelijk. Navigeer naar het Realtime rapport (1) in Google Analytics menu en klik op de optie om een vergelijking toe te voegen (2). Zodra je hierop klikt zie je aan de rechterzijde een balk verschijnen. Klik op het drop-down menu en kies de optie uitsluiten. Voer vervolgens test in en kies voor de optie Naam testgegevensfilter (3). Klik op de afbeelding om deze stappen te vergroten.
Vergelijk de twee rapporten met elkaar en bezoek je site. Als het goed is zie je aan de ene kant het verkeer van je site en aan de andere kant zie je het verkeer van je site inclusief het filter. Klopt dit? Zet het filter dan op actief zoals te zien is bij stap 8.
That’s it! Je eigen sessies komen niet meer terug in je Google Analytics 4 rapporten.