Hoe filter je intern verkeer in Google Analytics 4?

Jorg van de Ven

10 Jan, 2021

Maak je gebruik van het intern IP-filter in Google Analytics 4? Nee? Dan zal je zien dat je eigen bezoeken sterk mee wegen in je Google Analytics data. De data voor paginaweergaven, gebeurtenissen en ‘Time on Site’ zullen sterk vertroebeld raken door je eigen bezoeken. Hierdoor trek je verkeerde conclusies uit je Google Analytics data. Het uitsluiten van je eigen IP-adres in Google Analytics 4 was voorheen niet mogelijk. Nu gelukkig wel! In een paar simpele stappen laat ik zien hoe je een intern IP filter maakt in Google Analytics 4.

Intern verkeer filteren in Google Analytics 4

Hoe vind ik mijn IP-adres?

Het opvragen van je IP-adres is simpel. Voer de volgende term in de Google zoekmachine: “What’s my IP adress?“. Google geeft je dan direct het IPv4 IP-adres van je provider. Op de onderstaande screenshot zie je een voorbeeld (dit is niet mijn IP-adres). Heb je meerdere medewerkers die je website regelmatig bezoeken? Laat ze ook hun IP-adres opvragen. Zie je niet het resultaat wat ik zie? Gebruik dan de site Whatismyipaddress.com. Deze website laat direct je IP-adres zien.

IP adres opvragen

Hoe filter je intern verkeer in Google Analytics 4?

Zodra je je IP-adres(sen) hebt verzameld is het tijd om deze uit te sluiten in Google Analaytics 4. Ga eerst naar Beheerder (1) en klik vervolgens op Gegegevensstreams (2). De stappen zijn ook te vinden in de afbeelding.

IP adres filter opzoeken in Google Analytics 4

Selecteer vervolgens de gegevensstream (dataweergave) waar je je IP filter op toe wilt passen. In mijn geval is dat Mainstream – Jorg van de Ven (3). Kies vervolgens voor Meer instellingen voor Taggen (4). Deze optie staat onder het kopje “Aanvullende Instellingen”

Gegevensstream selecteren GA4

In het volgende scherm klik je op de onderste knop; Intern verkeer definiëren (5).

Intern verkeer definiëren - GA4

Klik vervolgens op maken of create rechtsbovenin. Geef het filter een duidelijke naam. Kies bijvoorbeeld voor de naam waar je je nu bevindt (bijvoorbeeld: Kantoor Eindhoven) of de naam van de medewerker en het bijbehorende IP-adres (bijvoorbeeld: IP-adres Jorg). Vul het IP-adres, wat we eerder hebben opgezocht, in bij het tekstvak IP-adres. Door te klikken op de link “Wat is mijn IP-adres?” word je als het ware naar stap 1 van dit artikel verwezen.

Intern IP Adres filter aanmaken in GA4

Ga vervolgens terug naar het beheerdersmenu, kies voor de optie gegevensfilters en selecteer het Internal Traffic filter wat je zojuist hebt aangemaakt.

GA 4 gegevensfilters intern verkeer

In het volgende menu kun je het filter, onder het kopje Filterstatus, activeren. Je wordt vervolgens gewaarschuwd dat het filter permanente gevolgen heeft op de Google Analytics data die je verzameld. Het is daarom van belang dat je vooraf het filter test. Hoe je dit doet lees je hieronder. Heb je het filter al getest? Mooi! Dan kun je het filter activeren en ben je klaar!

GA 4 intern filter activeren

Het IP-filter testen

Het IP-filter testen is gemakkelijk. Navigeer naar het Realtime rapport (1) in Google Analytics menu en klik op de optie om een vergelijking toe te voegen (2). Zodra je hierop klikt zie je aan de rechterzijde een balk verschijnen. Klik op het drop-down menu en kies de optie uitsluiten. Voer vervolgens test in en kies voor de optie Naam testgegevensfilter (3). Klik op de afbeelding om deze stappen te vergroten.

Intern verkeer testen in GA4

Vergelijk de twee rapporten met elkaar en bezoek je site. Als het goed is zie je aan de ene kant het verkeer van je site en aan de andere kant zie je het verkeer van je site inclusief het filter. Klopt dit? Zet het filter dan op actief zoals te zien is bij stap 8.

That’s it! Je eigen sessies komen niet meer terug in je Google Analytics 4 rapporten.

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Web Analyst / SEO Specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

2 Comments

  1. David Efdé

    Dankjewel voor deze informatie Jorg!
    Omdat het zo nieuw is, is er nergens een goeie instructie te vinden hierover.
    De standaard info van Google schiet hierin ook aardig tekort.
    Blij dat er mensen zijn zoals jij die dit gewoon delen!

    Reply
    • Jorg van de Ven

      Hey David! Dankjewel! Goed om te horen dat het heeft geholpen. Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan gerust een berichtje op LinkedIn.

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt:

Een SEO Migratie, waar moet je op letten?

Een SEO Migratie, waar moet je op letten?

Een SEO Migratie is een hoop werk waar veel bij komt kijken. Redirects, websitesnelheid, Structured Data, koppelingen met Google Analytics en de Google Search Console en natuurlijk de URL Mapping. Voor dat laatste, de URL Mapping, heeft een web developer nu een...

read more