Google Analytics 4 (Web + App) instellen

by | Aug 22, 2020 | Analytics | 0 comments

Web Analytics in 2025 - DALL-E

Ben je al bekend met Google Analytics 4 (Web + App)? Als ondernemer, bedrijf of individu maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Deze gratis tool van Google maakt het mogelijk om, op een laagdrempelige manier, je bezoekersaantallen en marketingactiviteiten te monitoren. Helaas loopt de huidige versie van Google Analytics tegen z’n beperkingen aan en gaan we rond 2022 standaard gebruik maken van de Google Analytics 4 (Web + App) Property. Deze kun je nu al instellen voor eigen gebruik!

Google Analytics Web + App Layout

Waarom gebruik je de Web + App property?

Het antwoord zit al in de naam. De Google Analytics Web + App property staat toe om data van je website en je app onder te brengen in één Google Analytics property. Voorheen was dit niet mogelijk. Je gebruikt Google Analytics voor je (mobiele) website en een Google/Firebase Analytics voor je app. Lees ook de aankondiging van Web + App. Hier worden redenen gegeven waarom Google overgaat naar deze nieuwe property.

Heb je geen app? Dan is een Web + App property alsnog van waarde!
Wil je weten hoe ver iemand scrolt op je pagina (engagement)? Dit moet je instellen via Google Tag Manager.
Wil je weten of iemand een PDF download op je website? Ook dit moet je zelf instellen.
Web + App maakt gebruik van een verbeterde meting. Hierdoor worden dit soort gebeurtenissen automatisch verwerkt in Google Analytics. Natuurlijk geeft Google je de mogelijkheid om zelf gebeurtenissen naar wens aan te maken. Maar goed, het is altijd handig om dit standaard in Google Analytics te hebben!

Stream Google Analytics Web + App

Hoe maak je een Google Analytics 4 (Web + App) property aan?

In het beginsel werkt dit hetzelfde als het aanmaken van een Universal Analytics property.
Ga naar Beheer > Property Maken > Apps en internet (beta). Geef je property een duidelijke naam en vul de overige velden in (branche, tijdzone etc.).

Web + App Property aanmaken

Als je dit hebt doorlopen kunnen we een “gegevensstream” gaan aanmaken. Dit is een vooraf gedefinieerd filter. Hier kun je aangeven welke gebeurtenissen je wil meten. Ik adviseer om deze allemaal in te schakelen.

Google Analytics Web + App Gegevensstream aanmaken

Zodra je deze gegevensstream hebt aangemaakt zie je rechtsbovenin een metings-ID. Dit nummer gaan we gebruiken om data door te sturen naar de nieuwe Web + App gegegevensstream. Voorlopig zijn we klaar in Google Analytics. We gaan nu verder in Google Tag Manager.

Measurement ID Web + App

Web + App configuratie in Google Tag Manager

Maak in Google Tag Manager een nieuwe tag aan kies voor “Google Analytics: Web + App Configuration“. Vul hier het metings-ID in wat we bij de vorige stap besproken hebben. Kies als Trigger “Alle pagina’s”. Publiceer de wijzigingen en je Web + App property zal gegevens gaan verzamelen! Het is mogelijk om onder het veld “User Properties” aanvullende zaken toe te voegen zoals het type bezoeker. Dit zul je vooral moeten definiëren door middel van een script in Google Tag Manager. Ik gebruik deze functie om intern verkeer uit mijn Web + App property te halen. Hiermee maak ik een doelgroep in Web + App aan zonder verkeer wat ik zelf naar de website verstuur!

Google Tag Manager - Web + App

Conclusie en beperkingen

Over ongeveer 2 jaar zullen we allemaal moeten geloven aan de Web + App property van Google. Naar verwachting komen er meer functionaliteiten in Web + App om nog effectivier en gemakkelijker te meten. Helaas werkt Web + App niet zoals de huidige Universal Analytics. Dit maakt het lastig voor de ondernemer om de hoek om Google Analytics te blijven gebruiken. Waarschijnlijk rolt Google tegen die tijd een template uit zodat Google Analytics voor iedereen toegankelijk blijft.

De huidige versie van Web + App heeft wat beperkingen. Zo is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk om intern verkeer te filteren op de hoofdweergave (all gebruikers). Het is alleen mogelijk om een doelgroep aan te maken waar dit wordt uigesloten. Deze doelgroepen zijn vergelijkbaar met segmenten in de huidige Universal Analytics. Het is daarom niet handing om telkens een segment/doelgroep aan te klikken als je een zuivere weergave van je data en verkeer wilt zien.

Ga alvast aan de slag met de Google Analytics Web + App property. Experimenteer met de functies en verkrijg affiniteit met de werking van het platform. Op deze manier word je niet overvallen door deze nieuwe ontwikkeling.

Vragen over Web + App? Laat een reactie achter of neem contact met me op!

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Sr. Technisch Webanalist / SEO-specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

Misschien spreken de volgende blogs je aan?

Web Analytics Trends voor 2025: Ben jij er klaar voor?

Web Analytics Trends voor 2025: Ben jij er klaar voor?

Met de opkomst van nieuwe technologieën en de aanhoudende focus op privacy was 2024 al een jaar vol veranderingen. Denk aan de groeiende populariteit van Google Consent Mode en de toegankelijkheid van Server-Side Tagging. In 2025 zal deze evolutie zich alleen maar...

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen, en dat gaat impact hebben op je online marketingactiviteiten. Dit is een goede stap richting internetprivacy, maar het zal sommige functionaliteiten van onder andere Google en Meta (Facebook) beïnvloeden. Wat is de exacte impact?...