De opkomst van het MOBA gamegenre

by | Jul 11, 2014 | Gaming | 0 comments

Zojuist heb ik een potje DoTA 2 gespeeld en had ik nog wat inspiratie nodig voor het schrijven van een blogpost en bedacht ik me dat veel mensen het spel en/of genre niet kennen en dacht dat ik er maar een blogpost over zou gaan schrijven. Nu snap ik dat de meeste mensen al meteen vraagtekens gaan zetten bij het lezen van de titel van deze post. Wat is een MOBA nou weer? Nou, heel simpel gezegd is een MOBA een spelgenre waar je met een team vecht tegen een ander team in een soort van arena. MOBA staat voluit ook voor Massive Online Battle Arena. Als je het voor het eerst ziet zul je het niet echt zien als een Battle Arena en komt er veel meer bij kijken dan zomaar wat vechten.

Leg is uit, wat is een MOBA nou precies?

Zoals ik in m’n introductie al noemde staat MOBA voor Massive Online Battle Arena. Nu snap ik dat dit nog niet echt veel duidelijkheid schept over wat het genre nu precies inhoudt. Laat ik bij het begin beginnen en even vertellen welke MOBA’s er zijn. Op dit moment zijn er een aantal bekende MOBA’s  zoals: Heroes of Newerth (HoN), DoTA (2)(Defense of the Ancients) en het meeste gespeelde spel ter wereld op dit moment; League of Legends (LoL). Bij al deze spellen vorm je samen met 5 personen een team of wordt je in een team geplaatst om een spel te gaan spelen. Zodra dit gebeurd is heb je de keuze uit een groot scala karakters (Heroes) waaruit je kan kiezen. Elke Hero heeft 4 tot 6 vaardigheden (Skills) en heeft een eigen rol in het spel. De ene hero is beter in schade toebrengen aan spelers van het andere team terwijl andere juist veel schade kunnen doen aan gebouwen van de vijand of juist de rol op zich nemen door de spelers van je team te helpen en te bevoorraden van spullen (items). Zodra de 10 spelers hun hero hebben gekozen kan het spel beginnen. Het is belangrijk dat iedere speler zich aan zijn of haar rol houdt om jouw team zo goed mogelijk te laten functioneren. Als je aan het spel begint is het belangrijk dat iedere speler op zijn gedeelte (lanes) van de arena gaat staan om geld te verzamelen zodat je items kunt kopen om zo het andere team te verzwakken. Gelukkig wordt elk team gesteund door een aantal kleine monstertjes (creeps) die vechten tegen monstertjes van het andere team. Je kunt de monstertjes van het andere team uitschakelen en daardoor geld verdienen of als je geluk hebt kun je in het begin al wat spelers vermoorden. Als je meer monstertjes van het andere team hebt doodgemaakt kun je jouw gedeelte, jouw lane, doorduwen in het territorium van de vijand en kun je beginnen met het kapot maken van hun torens en zo dichter in hun basis komen. Zodra je in de basis van de vijand bent kun je de barrakken kapot maken en zodra dat gebeurd is worden jouw monstertjes sterker en kun je beginnen aan het kapot maken van hun grote machtige gebouw, de Ancient. Zodra de Ancient vernietigd is wordt het spel beëindigd en heeft het team gewonnen dat de Ancient van het andere team vernietigd heeft. Natuurlijk zal het andere team hier alles aan doen om dit te verkomen en zal ook proberen jouw Ancient te vernietigen!

Wow, dat is een hele hoop informatie in één keer, maar waar komt de MOBA nou vandaan?

Het originele concept van een MOBA komt vanuit DoTA 1, de voorganger van DoTA 2. Dit komt uit het spel Warcraft 3, de voorganger van World of Warcraft.  Warcraft 3 is eigenlijk een strategiespel waar je de mogelijkheid hebt om je eigen speeltypen te maken en deze online te bespelen met andere spelers. Een fanatieke gamer, Icefrog, is in 2005 met andere mensen begonnen om een eigen speltype te maken in het spel Warcraft 3. Dit heeft hij toen online gedeeld zodat mensen tegen elkaar konden spelen. Dit was met uitstek het favoriete spel van de spelers om online tegen elkaar te spelen. Omdat je met hoofdpersonen uit Warcraft kon vechten tegen elkaar. Icefrog heeft ooit nog geprobeerd om DoTA te verkopen aan Blizzard, ontwikkelaar van Warcraft, om zo meer functies toe te kunnen voegen en om het spel te verbeteren. Helaas heeft Blizzard het aanbod afgeslagen en  wordt er door Blizzard goed in de gaten gehouden wat de andere MOBA’s overnemen van het originele concept van het Warcraft spel. Zo worden er in de MOBA’s vaak veranderingen aangebracht omdat deze in conflict lopen met de richtlijnen van Warcraft 3.

The ''Big Three'' MOBAs - DoTA2, League of Legends & Heroes of the Storm

Maar waarom zijn er zoveel MOBA’s als DoTA er al is?

Doordat Blizzard geweigerd heeft om het spel te verbeteren kon Icefrog zijn ideeën niet verder doorontwikkelen en liep DoTA een behoorlijk grote achterstanden op. Dit op zowel het grafische-gebied of op het gameplay-gebied. Het spel was gemaakt in Warcraft 3 dat afstamt uit 2003 en met de technieken die nu worden doorgevoerd op het gebied van gaming liep het een steeds grotere afstand op. Maar rond 2009 en 2010 heeft het gamebedrijf S2 Games het spel DoTA opnieuw gemaakt en heeft het bedrijf er zijn eigen tintje aangegeven. Het idee bleef hetzelfde en kon gewoon overgenomen worden, omdat er verder niet echt rechten aan waren verbonden. S2 games kon alleen de modellen, hoe de karakters eruit zagen, niet overnemen. Zo heeft het bedrijf in samenwerking met Icefrog DoTA zo overgenomen dat het de richtlijnen niet schond van Warcraft 3. Door deze samenwerking tussen S2 games en Icefrog onstond Heroes of Newerth (HoN), het eerste spel wat grafisch en gameplaymatig beter was dan DoTA wat ontwikkeled was in Warcraft 3. Maar rond deze tijd werd er door Riot games ook gewerkt aan een nieuw soort MOBA genaamd League of Legends (LoL). Dit spel nam hetzelfde idee van DoTA over en heeft ook in samenwerking met Icefrog het spel ontworpen. Alleen League of Legends was toch net even wat anders dan DoTA en HoN. Dit spel was iets versimpeld en heeft een compleet originele basis van heroes waar je uit kon kiezen. Waar HoN het idee van DoTA klakkeloos overnam en het verbeterde, deed LoL het juist het net even wat anders en hadden ze een eigen gameplay ontwikkeld, die iets makkelijker te leren was en hebben ze orginele heroes ontwikkeld. Maar afgelopen jaar (2013) was het eindelijk zover,een echte opvolger voor DoTA. Dit spel werd heel toepasselijk DoTA 2 genoemd. Icefrog is bij Riot en S2 gestopt en is bij Valve gaan werken. Valve is het grote bedrijf achter de bekende gamemanager; Steam. Ook hebben ze spellen als Team Fortress en Half life gemaakt. Valve had het geld en de middelen om DoTA bij compleet over te namen en het compleet te vernieuwen. Helaas heeft dit tot enorm wat rechtzaken geleid tussen 2 grootmachten in de gameindustrie, Blizzard en Valve. Gelukkig hebben beiden partijen nu vrede gevonden over het spel en is Blizzard begonnen aan het hun eigen DoTA te ontwikkelen genaamd; Heroes of the Storm.

Rubick uit DotA 2

Dat is wel mooi en zo maar wordt er ook wat mee verdiend?

De MOBA’s die ik net genoemd heb maken allemaal gebruik van het zogenaamde Free to Play model. Dit wil zeggen dat ze gratis zijn om te spelen voor iedereen maar toch maken deze spellen een grote omzet. Je vraagt je natuurlijk af hoe ze er dan geld meeverdienen. Nou, heel simpel ze verkopen cosmetische items, geven je een soort booster waardoor je sneller punten kunt verdienen of geven je de kans om nieuwe heroes te unlocken. Maar ook voor de spelers zijn er verschillende prijzen te verdienen in de vorm van een grote som geld of spulletjes voor in het spel zelf!

Wat is de beste MOBA voor mij?

Iedere MOBA speler heeft zo zijn voorkeuren en het hangt er gewoon af van wat jij het leukste en/of het fijnste vindt spelen. Er zijn ook geregeld veel discussies tussen spelers van verschillende MOBA’s die hun MOBA het beste vinden. Als je een MOBA zoekt waar je makkelijk in wilt stappen kun je het beste met LoL beginnen, HoN is helaas wat minder populair geworden, maar heeft nog steeds een redelijk vast aantal spelers. Dit komt mede door de grote opkomst van LoL en DoTA 2. Soms zijn de MOBA’s niet zomaar spelletjes meer en worden er gigantische toernooien gehouden van deze MOBA’s en de prijzen zijn niet zomaar een paar tientjes. Dit gaat over honderdduizenden dollars of zelfs prijzenpotten van een paar miljoen dollar. Ik zelf heb alle bekende MOBA’s die hier genoemd worden gespeeld of speel ze nog steeds. Een aantal jaar ben ik begonnen met DoTA All Stars (een latere versie van DoTA in Warcraft 3), maar daarna vrij snel overgestapt naar HoN en heb het veel gespeeld met vrienden. Tegenwoordig speel ik ze allemaal een beetje maar beleef ik het meeste plezier aan DoTA 2. Ondertussen ben ik alweer een tijdje kwijt aan het schrijven van deze blogpost en beginnen mijn vinger weer te jeuken en te verlangen naar een potje. Laat ik nu ook maar ophouden met typen en weer doorgaan met het spelen!

Game on!

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Sr. Technisch Webanalist / SEO-specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

Misschien spreken de volgende blogs je aan?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen, en dat gaat impact hebben op je online marketingactiviteiten. Dit is een goede stap richting internetprivacy, maar het zal sommige functionaliteiten van onder andere Google en Meta (Facebook) beïnvloeden. Wat is de exacte impact?...

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Vanaf maart 2024 maakt Google het grotendeels verplicht om Consent Mode V2 te implementeren voor adverteerders die doeltreffend willen blijven adverteren in de Europese Unie, met name in de Europese Economische Ruimte (EER). Deze verplichting is het gevolg van...