Daisycon deeltransactie (Partial Transactions) via Google Tag Manager

by | Feb 6, 2021 | Google Tag Manager | 0 comments

Met Daisycon is het mogelijk om commissie uit te keren aan verschillende influencers en affiliate websites. Doordat zij een (gesponsorde) link plaatsen op hun website, YouTube kanaal of een ander platform kun jij commissie uitkeren op basis van de gekochte producten. Het meten van Daisycon transacties kan gemakkelijk met de Daisycon Tag in Google Tag Manager. Helaas is het (nog) niet mogelijk om per product commissie uit te keren. Hier is nu een oplossing voor!

Daisy - Daisycon Conversion Tracking

De standaard Daisycon Pixel in Google Tag Manager

Laten we beginnen met de Daisycon Tag in Google Tag Manager. Deze Tag is niet in staat om over meerdere producten commissie te berekenen. Naar verwachting is dit in de toekomst wel mogelijk.

De Daisycon Pixel zit niet standaard in Google Tag Manager. Deze moet worden toegevoegd als Tag Template vanuit de Google Tag Manager Template galerij. Dit vereist gelukkig maar een paar klikken!

Klik op Templates (1) binnen Google Tag Manager. Klik vervolgens op Search Gallery (2), zoek op de Daisycon Pixel (3) en voeg deze toe aan Google Tag Manager. De pixel is uitgegeven door Daisycon zelf en dus niet ontwikkeld door een derde.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Daisycon Conversion Pixel template

Zodra je de pixel hebt toegevoegd aan Google Tag Manager kun je deze selecteren in het Tag menu. Hier moeten een aantal velden worden ingevuld om Daisycon transacties goed te kunnen meten. De data van een aantal velden moeten worden opgehaald uit Daisycon (bijvoorbeeld “Campaign ID”), een aantal andere velden moeten worden opgehaald uit de dataLayer of middels een JavaScript variabele.

De waarden die je ophaalt uit de dataLayer moeten door een web developer worden geïmplementeerd. Meer informatie hierover is te vinden op de handleiding van Daisycon.

In te vullen velden:

  1. Via Daisycon
  2. Via Daisycon
  3. Ophalen uit de dataLayer – Enhanced E-Commerce
  4. Ophalen uit de dataLayer – Enhanced E-Commerce
  5. Ophalen uit de dataLayer – Enhanced E-Commerce
  6. Statische waarde of via de dataLayer/JavaScript
  7. Ophalen uit de dataLayer – Daisycon

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Daisycon Conversion Tag Variables

Zodra je de velden hebt ingevuld kun je gaan testen of deze data goed wordt opgehaald door de tag en of deze op de juiste manier naar Daisycon worden verstuurd. Voeg een trigger toe die de tag laat afvuren op de bedankpagina. Zorg ervoor dat de Tag alleen afvuurt als de Daisycon data beschikbaar is. Is dit niet het geval? Dan krijg je een fallback ID te zien in Daisycon. Deze fallback ID’s beginnen met AR_. Deze wil je eigenlijk niet verwerken in Daisycon.

Volgens Daisycon hoeft er geen marketingcookie restrictie op de trigger te komen. Dit wordt verder omgeschreven in het Cookiebeleid van Daisycon.

Daisycon Purchase Trigger

Nadat je alles hebt getest kun je de Tag publiceren. Houd Daisycon nauw in de gaten en bekijk of alle transacties op de gewenste manier binnenkomen. 

Deelconversie (Partial Transaction) instellen in Daisycon

Heb je een webshop waar het mogelijk is om maar één product per keer te bestellen? Zo ja, Dan is de eerder genoemde uitleg voldoende. Heb je een webshop waar je meerdere producten tegelijk kan bestellen? Dan is het verstandig om gebruik te maken van deeltransacties.

Met een deeltransactie wordt het mogelijk om over ieder afzonderlijk product commissie te berekenen. Zo is het mogelijk om over product A 5% commissie berekenen en over product B wordt het mogelijk om 3% commissie te berekenen. Daisycon legt dit als volgt uit:

Daisycon biedt de mogelijkheid voor een zogenaamde ‘deeltransactiepixel’. Deze conversiepixel meet ieder afzonderlijk product binnen een transactie, wat de mogelijkheid biedt om variabele vergoedingen in te stellen op productniveau.

Daisycon (bron)

Product Array omzetten naar een Query String Array

Deeltransacties zijn helaas (nog) niet mogelijk via de Daisycon Tag. Daarom moeten we gebruik maken van een Pixel in HTML. Dit kan gemakkelijk via een Custom HTML Tag in Google Tag Manager. In de officiële documentatie van Daisycon is te vinden welke parameters je moet gebruiken. Hieronder zie je een voorbeeld hoe een Daisycon Deeltransactie Pixel verstuurd moet worden.

Zodra je meerdere producten wilt versturen naar Daisycon wordt het lastig. Je moet de Daisycon Product Array omzetten naar een Query String Array. Hier wordt een JSON notatie, de Product Array, omgezet naar één lange string. Ieder product wordt hier gescheiden met de tekens: &p[]= .

Daisycon zelf omschrijft dit als volgt:

Het eerste deel is voor het identificeren van de campagne en transactie. Het tweede deel &p[] is een zogenaamde query-string array per besteld product binnen een transactie.

Daisycon (bron)

Het omzetten van een Product Array naar een Query String doe je met het onderstaande script. Voeg dit toe als een Custom JavaScript Variabele in Google Tag Manager.

Roep vervolgens, binnen de Custom HTML Tag, de Custom JavaScript Variabele aan.

Waarom alle Daisycon data in één variabele? Encoding!

De reden dat alle Daisycon data in één Custom JavaScript Variabele worden gezet heeft te maken met de encoding van Google Tag Manager. Zodra je alle data stuk voor stuk aanroept binnen een Custom HTML Tag worden er leestekens geplaatst tussen de verschillende parameters. Zo wordt er tussen &p[]=, de parameter die de producten scheidt, een leesteken gezet. Hierdoor is het voor Daisycon niet mogelijk om meerdere producten uit te lezen. Door alle Daisycon data in één variabele te zetten wordt deze encoding niet toegepast.

Dank aan Pascal van Gemert voor het sparren over deze encoding.

Op de onderstaande afbeelding is te zien hoe Google Tag Manager de array ‘encode’.  Je ziet dat de &p[]=, de tekenreeks die de producten van elkaar scheidt, maar één keer voorkomt.

 Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Array encoding Google Tag Manager

Conclusie

Affiliate tracking is net iets uitdagender dan het instellen van een Google Ads, Facebook of Pinterest Pixel. Zorg ervoor dat je samenwerkt met een Web Analyst of een Web Developer bij de implementatie. Daarnaast is het verstandig om eerst een aantal testtransacties te doen voordat je deze implementatie publiceert. Een foutje is immers snel gemaakt! Neem ook een korte periode om de prestaties te monitoren en te analyseren. Zo weet je zeker dat commissies goed worden verrekend.

Heb je vragen hierover? Laat een reactie achter in de comments of stuur me een berichtje op LinkedIn.

Jorg van de Ven

Jorg van de Ven

Sr. Technisch Webanalist / SEO-specialist

Als Web Analyst en SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met technische vraagstukken.
Kan de Crawler deze pagina bereiken? Wordt de juiste data wel naar Google Analytics verstuurd? Daar kun je mij voor inschakelen!

Ik heb o.a. gewerkt voor: Trendhopper, Kwantum, Terre des Hommes, Expert, Hero en Startselect.

Heb je een vraag voor me? Stuur me een berichtje via LinkedIn of via mijn contactpagina.

Misschien spreken de volgende blogs je aan?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen: Wat zijn de gevolgen?

Third-party cookies gaan verdwijnen, en dat gaat impact hebben op je online marketingactiviteiten. Dit is een goede stap richting internetprivacy, maar het zal sommige functionaliteiten van onder andere Google en Meta (Facebook) beïnvloeden. Wat is de exacte impact?...

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Google Consent Mode V2: Verplicht voor Google Ads in 2024?

Vanaf maart 2024 maakt Google het grotendeels verplicht om Consent Mode V2 te implementeren voor adverteerders die doeltreffend willen blijven adverteren in de Europese Unie, met name in de Europese Economische Ruimte (EER). Deze verplichting is het gevolg van...