Core Web Vitals doormeten in Google Analytics

Jorg van de Ven

22 Sep, 2020

De Core Web Vitals worden vanaf Q1 2021 een belangrijke UX rankingfactor voor Google. De drie nieuwe rankingfactoren; Largest Contentful Paint (CLP), Cumulative Layout Shift (CLS) en First Input Delay (FID) heb ik uitgebreid behandeld in mijn “Wat zijn de Core Web Vitals?” blog. Helaas is het nog niet mogelijk om dit real-time of in Google Analytics door te meten. Hiervoor heb ik een tool ontwikkeld.

Core Web Vitals in Google Analytics

Waarom wil je de Core Web Vitals doormeten in Google Analytics?

Ten eerste, momenteel is het nog niet mogelijk om alle aspecten van de Core Web Vitals door te meten in de tools van Google. Het is mogelijk om waardevolle inzichten te halen uit de Google Search Console maar hier is het nog niet mogelijk om de First Input Delay (FID) te berekenen. Ten tweede, door deze gegevens naar Google Analytics te sturen krijg je inzicht in het effect van deze Core Web Vitals op je Bouncerate, Time on Site en Conversiepercentage. Je kunt deze drie metrics gebruiken als 0-meting voordat je verbeteringen op je website gaat doorvoeren. Zodra je deze pagina’s of je website geoptimaliseerd hebt kun je bekijken of dit ook effect heeft gehad op het Conversiepercentage of Bouncerate.

 

Waar kan je de Core Web Vitals in meten?

1. Core Web Vitals Script in Google Tag Manager (GTM)

Om deze gegevens naar Google Analytics te versturen maken we gebruik van een API van Google. In dit voorbeeld maken we gebruik van Google Tag Manager om dit door te meten. Maak in Google Tag Manager een “Custom HTML” tag aan en voeg de onderstaande code toe.

2. De waarden ophalen uit de Data Layer

Zodra deze code wordt gepubliceerd zullen er scores worden verstuurd naar de Data Layer van je website. Deze scores gaan we ophalen en versturen naar Google Analytics. Creëer drie verschillende Data Layer variabelen onder “Variabelen” in Google Tag Manager met de volgende waarden:

  • event_category
  • event_action
  • event_value
  • event_label (optioneel)
Core Web Vitals Variable Values

Controleer of het event “Core Web Vitals” terugkomt in de debugger van Google Tag Manager en bekijk of de eedere genoemde waarden; event_category, event_action, event_value, event_label worden voorzien van een waarde.

Data Layer Variable - Event Category

3. Een leesbare syntax (optioneel)

Persoonlijk vind ik de gegevens die het script naar de Data Layer verstuurt niet zo netjes. Deze geeft alleen waarden als “FID” of “LCP” weer. Voor werknemers of andere gebruikers van het Google Anlaytics account is dit moeilijk te begrijpen. Daarom maak ik gebruik van een RegEx tabel om dit om te zetten naar een leesbaar formaat. Zo wordt “FID” omgezet naar “First Input Delay (FID)”.

RegEx Core Web Vitals

4. Voorkom een wildgroei

We zijn bijna zover om de gegevens naar Google Analytics te versturen. Het huidige script verstuurd alle gegevens van de Core Web Vitals naar Google Analytics. Dus ook als je veilig zit qua score dan vind je dit alsnog terug in Google Analytics. Dit wordt zeer onoverzichtelijk en daarom heb ik een tweede script aangemaakt. Dit script stuurt enkel en alleen een signaal naar de Data Layer als de scores te hoog zijn!

Het onderstaande script dient te worden geplaatst in een “Custom Javascript” variabele in Google Tag Manager. Dus maak het niet aan als een “Custom HTML” Tag wat we bij het eerste script wel hebben gedaan.

5. De Core Web Vitals naar Google Analytics versturen

Nu is het tijd om het bovenstaande te verpakken in één Google Analaytics Tag. Vul de volgende velden in:

  • Category: De categorie die we opgehaald hebben uit de Data Layer (stap 2)
  • Action: De verbeterde syntax (stap 3)
  • Label: De restrictie/waarde die we hebben aangemaakt om de hoeveelheid te beperken (stap 4)
  • Value: De score van de desbetreffende Web Vital (Stap 2)
Core Web Vitals Google Analytics Tag

Waar in Google Analytics kan de Core Web Vitals terugvinden?

Zodra je het bovenstaande hebt geimplementeerd en gepubliceerd worden er gegevens naar Google Analytics verstuurd. Het kan enkele uren duren voordat je deze gegevens naar boven ziet komen.

Onder Gedrag > Gebeurtenissen > Overzicht zie je een nieuwe categorie “Core Web Vitals” staan. Door hierop te klikken en te filteren op “Event Action” of “Event Label” is te zien of je website een te hoge score heeft met betrekking tot de Core Web Vitals. Gebruik het “Secundaire Dimensie” filter om dit verder te segmenteren op een pagina niveau. Zie je nu een aantal pagina’s naar boven komen? Tijd om te gaan optimaliseren! Bekijk na de optimalisaties of dit effect heeft op je conversiepercentage of bounce rate!

Heb je een vraag hierover? Laat een reactie achter of neem contact met me op!

 

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Andere blogs die je wellicht interessant vindt:

Google Analytics Web + App instellen

Google Analytics Web + App instellen

Ben je al bekend met Google Analytics Web + App? Als ondernemer, bedrijf of individu maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Deze gratis tool van Google maakt het mogelijk om, op een laagdrempelige manier, je bezoekersaantallen en...

read more
Wat zijn de Core Web Vitals?

Wat zijn de Core Web Vitals?

Onlangs heeft Google drie nieuwe rankingfactoren naar buiten gebracht. Deze vallen alle drie onder de noemer "Core Web Vitals". Deze rankingfactor bepaalt voor een gedeelte de gebruikservaring ofwel de User Experience (UX) van je website. Maar wat zijn deze...

read more